Ne paslaptis, jogsandoriai sudaryti tarp verslininkų ir vartotojų yra kur kas griežčiau reglamentuojami nei sandoriai sudaromi tarp dviejų vartotojų ar tarp verslininkų. Sandoriams su vartotojais reglamentuoti numatytas ne tik Vartotojų teisių apsaugos įstatymas, bet ir Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse esantys atskiri skyriai, skirti būtent vartojimo sutartims aiškinti.
Advokatų profesinės bendrijos „NEWTON LAW“ advokatė Sandra Akelaitienė paaiškina, kad taip yra dėl to, kad vartotojas dėl informacijos, patyrimo ir techninių žinių stokos yra mažiau palankesnėje padėtyje nei verslininkas, todėl yra realus pagrindas vartotoją kaip silpnesnę šalį ginti vartojimo sutartiniuose santykiuose. Viena iš esminių vartotojo apsaugos priemonių – yra tinkamas vartotojo informavimas, kuris ne tik įgalina vartotoją priimti informuotą sprendimą – apgalvoti savo sprendimą dėl atitinkamų prekių ir paslaugų įsigijimo, palyginti rinkoje esančias prekes ir paslaugas bei jų kainą, bet ir sukuria sąlygas rinkai veikti efektyviai.
Įstatymai numato, jog verslininkas privalo aiškiai, teisingai, išsamiai ir neklaidinančiai informuoti vartotoją apie prekes ar paslaugas. Tai apima pagrindines jų savybes, kainą, garantijas, tiekimo sąlygas ir kt. Ši informacija turi būti pateikiama valstybine kalba, aiškia ir suprantama forma. Advokatė Sandra Akelaitienė pabrėžia, kad informacijos reikalavimų sąrašas įstatyme nėra baigtinis – papildomi informacijos reikalavimai gali būti nustatyti ir kituose teisės aktuose (pvz., mažmeninės prekybos taisyklėse), ypač kai kalbama apie tam tikras prekių ar paslaugų rūšis.
Griežtai reglamentuojama verslininko pareiga informuoti vartotoją laikoma tinkamai įvykdyta tik tada, jei vartotojui yra suteikiama visa teisės aktuose reikalaujama informacija ir tokia informacija suteikta aiškiai ir suprantamai. Nors įstatyme nėra paaiškinta, ką reiškia pateikti informaciją „aiškiai ir suprantamai“, visgi teismų praktikoje ši sąvoka aiškinama kaip apima informacijos prieinamumą, vartotojui realios galimybės susipažinti su informacija sudarymą, jos pateikimą įskaitomai, aiškia ir valstybine kalba, paprasto (nesudėtingo) stiliaus, kad vartotojas lengvai galėtų suvokti jos prasmę, prekės savybes ir rizikas, nevartojant neaiškių terminų, sąvokų, sudėtingų formuluočių, atkreipiant dėmesį į (išryškinant) tuos aspektus, kurie būtini atsižvelgiant į prekės ar paslaugos pobūdį ar kitas aplinkybes ir neklaidinti vartotojo.
Advokatė Sandra Akelaitienė pažymi, kad tuo atveju, jei vartotojo ir verslininko kyla ginčas dėl netinkamai įvykdytos verslininko pareigos suteikti informaciją, pareiga įrodyti, kad informacija buvo suteikta aiškiai ir suprantamai, – tenka verslininkui. Jei verslininkas neįvykdo informacijos atskleidimo pareigos, tokiu atveju jis turi atlyginti dėl to vartotojo patirtus nuostolius. Tačiau, tokiu atveju, vartotojas taip pat turi pareigą įrodyti patirtus neigiamus padarinius, nuostolių faktą, ir priežastinį ryšį tarp informacijos nesuteikimo ir neigiamų padarinių.
Nors įstatymas numato aiškią ir griežtą verslininko pareigą pateikti su jo teikiamomis paslaugomis ar prekėmis išsamią informaciją vartotojui, praktikoje vis dar kyla klausimų: kiek detali turi būti verslininko pateikiama informacija, ypač kai kalbama apie techninius aspektus, tokius kaip vartojimo rangos santykiuose naudojami tam tikrų įrenginių komponentai (pvz., laidai, inverteriai saulės elektrinių atveju ir kt.)? Ar vartotojui turi būti išsamiai paaiškinama ir suteikiama informacija apie tai, kokie laidai, varžtai, ir kiti naudojami smulkūs komponentai, net jei įrenginys veikia tinkamai ir atitinka sutartą paskirtį, ar įprastą tokio daikto kokybę?
Advokatė paaiškina, kad išanalizavus šiuo klausimu formuojamą teismų praktiką, matyti, jog teismai aiškindami ar verslininkas įvykdė tinkamą informacijos atskleidimo pareigą, laikosi šių pagrindinių taisyklių:
- visiems vartotojams taikomas „vidutinio vartotojo standartas“, o ne konkretaus vartotojo standartas, kitaip tariant, objektyvusis, o ne subjektyvusis standartas, pagal kurį neturi reikšmės aplinkybė, ar konkretus vartotojas turi specialių techninių žinių. Lietuvoje vidutinio vartotojo standartas apima asmenį, kuris yra nuovokus ir lengvai gali suprasti jam teikiamą informaciją, jei ji teikiama aiškia valstybine – lietuvių – kalba;
- vidutinio vartotojo standartas taip pat siejamas su gautos informacijos suvokimu, o ne gebėjimu ją gauti. Kitaip tariant, verslininkas negali atsakomybės perkelti vartotojui vien teigdamas, kad „jei būtų klausęs – būtų sužinojęs“, visa informacija turi būti suteikta verslininko;
- verslininko pareiga atskleisti informaciją vartotojui apima tik patį informacijos suteikimą, galimybės vartotojui susipažinti su informacija sudarymą, tačiau nesaugo vartotojo, jei jis nusprendžia neskaityti, nesusipažinti su jam pateikta informacija;
- kiekvienu individualiu atveju sprendžiama, ar konkreti informacija, apie suteikiamą paslaugą/ įrenginį/jo komponentus ar jų technines savybes – yra reikšminga siekiant suprasti, kaip konkretus įrenginys veiks ir kokios rizikos kyla vartotojui. Tuo atveju, jei atitinkamų sutarto darbų rezultato ar įrenginio komponentų (tokių kaip laidų, varžtų ir kt. detalių) specifikacijos daro esminę įtaką įrenginio ar kt. darbų rezultato veikimui, saugumui ar ilgaamžiškumui – verslininkas turėtų pateikti šią informaciją aiškiai ir suprantamai, tačiau jei tokia informacija neturi esminės reikšmės vartotojo apsisprendimui pasirinkti atitinkamą paslaugą ar įrenginį – verslininkui neturėtų būti sudaroma perteklinė pareigą pateikti visą informaciją.
Advokatų profesinės bendrijos „NEWTON LAW“ advokatė Sandra Akelaitienė, apibendrindama pažymi, kad, nors verslininkas neprivalo išsamiai išaiškinti kiekvienos techninės detalės (pvz., konkretaus kabelio tipo), jis privalo informuoti vartotoją apie tas savybes, kurios turi reikšmės vartotojo apsisprendimui ir saugumui. Jeigu naudojami suteikiamos paslaugos ar įrangos komponentai turi įtakos įrenginio saugumui, veikimui ar atitikties garantijai, apie tai vartotojui turi būti pateikta informacija aiškiai ir suprantamai, valstybine kalba. Todėl siekiant išvengti bet kokių galimų ginčų ateityje, santykiuose su vartotojais, verslininkams siūloma atidžiai peržiūrėti siūlomas paslaugas ir įrenginius bei kartu su sąmatomis, prieš sudarant sutartis, vartotojams suteikti ir aiškias, valstybine kalba parengtas įrenginių instrukcijas ar nuorodas, kuriomis vartotojas turėtų galimybę susipažinti su visa būtina informacija, ją perskaityti ir priimti atitinkamą sprendimą.
Šis teisininko komentaras laikytinas bendro pobūdžio konsultacija. Siekiant individualios teisinės konsultacijos konkrečiu atveju turėtumėte kreiptis į advokatų profesinę bendriją „NEWTON LAW“ el. paštu info@newtonlaw.lt arba tel. +370 668 33866