Praėjus keliems metams po smurto ir priekabiavimo prevencijos sąlygų atsiradimo Lietuvos Respublikos darbo kodekse (DK) daugelis įmonių įsisavino, kad smurto ir priekabiavimo prevencijos politika įmonėje yra privaloma tuomet, kai joje dirba daugiau nei 50 darbuotojų. Tačiau, advokatų profesinės bendrijos „NEWTON LAW“ advokatė Asta Kederytė atkreipia dėmesį, kad vis dar ne visos įmonės žino, kad nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliojus DK pakeitimams, visi darbdaviai privalo griežtai laikytis įmonėje patvirtinto smurto ir priekabiavimo darbe prevencijos priemonių aprašo. Tai reiškia, kad visose įmonėse, nepriklausomai nuo darbuotojų skaičiaus ar veiklos pobūdžio, turi būti užtikrinta aiški ir efektyvi politika prieš smurtą bei priekabiavimą darbe, t. y. turi būti parengtas ir patvirtintas smurto ir priekabiavimo darbe prevencijos priemonių aprašas.
DK įtvirtinta, kad smurtas ir priekabiavimas – bet koks nepriimtinas darbdavio ar kitų darbuotojų taikomas elgesys ar jo grėsmė, nesvarbu, ar nepriimtinu elgesiu vieną kartą ar pakartotinai siekiama padaryti fizinį, psichologinį, seksualinį ar ekonominį poveikį, ar nepriimtinu elgesiu šis poveikis padaromas arba gali būti padarytas, ar tokiu elgesiu įžeidžiamas asmens orumas arba sukuriama bauginanti, priešiška, žeminanti ar įžeidžianti aplinka ar (ir) atsirado arba gali atsirasti fizinė, turtinė ir (ar) neturtinė žala.
Taip pat, įstatymas numato, kad darbdavio pareiga imtis visų būtinų priemonių smurto ir priekabiavimo prevencijai užtikrinti ir aktyvių veiksmų pagalbai asmenims, patyrusiems smurtą ar priekabiavimą.
Taigi, ką privalo padaryti kiekvienas darbdavys?
Advokatė pataria pirmiausia dokumentuoti smurto ir priekabiavimo netoleravimą įmonėje – kiekvienas darbuotojas turi aiškiai suprasti, kad bet koks smurto ar priekabiavimo atvejis bus vertinamas griežtai, ir laikytis įmonėje nustatytų elgesio taisyklių, aiškiai nustatančių, koks elgesys laikomas priimtinu, o koks – neleistinu.
Toliau, darbdavys privalo paskirti atsakingą asmenį už smurto ir priekabiavimo prevenciją. Šis asmuo turėtų būti patikimas ir vertinamas visų darbuotojų, nes jis bus pirmasis kontaktas tiems darbuotojams, kurie patiria smurto ar priekabiavimo apraiškas.
Advokatė Asta Kederytė pabrėžia, kad svarbu nustatyti pranešimų apie smurtą ir priekabiavimą teikimo bei nagrinėjimo tvarką ir supažindintų su ja visus darbuotojus. Darbuotojai turi suprasti, kokie ir kaip procesai vyksta įmonėje.
Galiausiai, kiekvienas darbdavys privalo organizuoti smurto ir priekabiavimo prevencijos mokymus darbuotojams. Mokymai turi būti organizuojami darbdavio nustatytu periodiškumu, bet ne rečiau kaip kas 3 metus. Mokymuose privalo dalyvauti visi darbuotojai. Jeigu darbuotojas negali dalyvauti mokymuose, jam turi būti sudarytos sąlygos per 5 darbo dienas susipažinti su mokymų medžiaga. Naujai įdarbinti darbuotojai turi būti apmokomi per vieną mėnesį nuo priėmimo į darbą dienos.
Kokia atsakomybė gresia darbdaviams, nesilaikantiems šių reikalavimų?
Nepaisant šių reikalavimų, darbdaviai gali sulaukti administracinės atsakomybės – už smurto prevencijos užtikrinimo reikalavimų nevykdymą numatyta bauda nuo 500 iki 1400 Eur. O jei darbuotojas įrodys, kad dėl darbdavio neveikimo ar netinkamo veikimo patyrė žalą (turtinę ir neturtinę), įmonė gali būti įpareigota ją atlyginti.
Apibendrinant advokatų profesinės bendrijos „NEWTON LAW“ advokatė Asta Kederytė primena, kad daugėjant darbo ginčų dėl psichologinio smurto atvejų, šių nustatytų darbdaviams pareigų įgyvendinimas yra ypatingai svarbus, tad visi darbo santykių dalyviai (darbdavys ir darbuotojai) privalo nuolat dėti pastangas kuriant palankias darbo sąlygas ir užtikrinant smurto ir priekabiavimo prevenciją.
Šis teisininko komentaras laikytinas bendro pobūdžio konsultacija. Siekiant individualios teisinės konsultacijos konkrečiu atveju turėtumėte kreiptis į advokatų profesinę bendriją „NEWTON LAW“ el. paštu info@newtonlaw.lt arba tel. +370 668 33866